Die Idee zum Bau einer an einem Drahtseil hängenden Fähre hatte der Ratsherr Jakob im Hof
( 1815 - 1900), der 25 Jahre Leiter des Kunstvereins in Basel war. Die erste Fähre, die den
Namen "Rheinmücke" trug, wurde von Ende 1854 bis 1877 zwischen dem Harzgraben und dem Waisenhaus
betrieben, dem jetzigen Standort der Wettsteinbrücke. 1862 baute man eine 2. Fähre die den
Totentanz mit der Kaserne verband. Da diese Fähren nicht nur einen grossen Gewinn brachten
( dieses Geld ermöglichte den Bau der 1872 eingeweihten Kunsthalle), sondern neben den damals
wenigen Brücken auch die wichtigste Verbindung zwischen dem Klein - und Grossbasel darstellte,
entschloss man sich zum Bau weiterer Fähren.
1877 wurde eine Fähre zwischen dem Münster und der Riehentorstrasse, 1894 eine zwischen
dem St. Albanstor und dem Kinderspital und 1895 eine zwischen dem Schlachthaus und der
Offenburgerstrasse gebaut. Bei der letzteren wurde der Betrieb ab 1934 jedoch eingestellt
und erst wieder ab 1989 eröffnet.
In den ersten 100 Jahren benutzten fast 26 Mio. Fahrgäste
die Basler Fähren. Da die Benennung der Fähren je nach Standort ( ob im Klein - oder Grossbasel)
recht unterschiedlich ausfiel, schrieb der Kunstverein 1944 einen Wettbewerb zur Benennung der
Fähren aus. Hunderte von Vorschlägen trafen bei ihnen ein, die Jury entschied sich für die drei
Kleinbasler Ehrengesellschaften.
So ergaben sich die folgenden Namen:
St. Albansfähre"Wide Maa"
Councellor Jakob im Hof (1815-1900), who was the chairman of the art's society of Basel for 25 years, had the idea of
constructing a ferry which hangs on a wire-rope. The first ferry, called "Rheinmücke", was used between the Harzgraben
and the orphanage towards the end of 1854 up to 1877, where today stands the Wettstein-bridge. In 1862, a second ferry
was built in order to connect the Totentanz with the Kaserne (barracks). Theses ferries not only turned out to be very
profitable (with the money, the art gallery, opened in 1872, could be financed), but they were also the most important
union between Kleinbasel (smaller Basel) and Grossbasel (greater Basel), besides the very few existing bridges. Consequently,
more ferries had to be installed.
In 1877, a ferry between the Minster and the Riehentorstrasse was installed. In 1894 another one between St.Alban's gate and
the hospital for children. And in 1895 the last between the slaugterhouse and the Offenburgstrasse. The later, however, was
discontinued from 1934 until 1989. During the first century, the ferries of Basel served almost 26 million people as a
means of transport. The names of the ferries dieffered a lot from place to place (Kleinbasel or Grossbasel). That's why
in 1944, the art's society organized a competition in order to find new names for the ferries. Hundreds of suggestions
were made. The jury, however, decided in favour of the three honorable guilds of Kleinbasel.
Thus, the following names emerged:
St. Albansfähre"Wilde Maa" (wild man)
Münsterfähre"Leu" (lion)
Klingentalfähre"Vogel Gryff" (fabulous bird of Basel)
Birsfelderfähre (1853-1950)"Ueli"
St. Johannsfähre (from 1989 onwards)"Ueli"
However, the geographical term is ususally more popular among people of Basel. Despite
repeated political incidents the ferries remaind in private property. However, from 1936
onwards, more and more ferries were given to the actual ferrymen.
From 1974 onwards, the "Verein der Freunde der Basler Fähren" (friends-of-the-ferries-of-Basel society)
is concerned about this means of transport.
In 1984, a no longer useful "Vogel Gryff"-ferry was handed over to the museum of transport
in Lucern.
Lidée de construire des bacs qui était accrochés à un câble été venu à Jakob von Hof
(1815-1900) qui était directeur de la société d'amis des arts pendant 25 ans. Le premier bac
portait le nom "Rheinmücke" et traversait le Rhin entre le Harzgraben et l'orphelinat de 1854 à
1877, au même endroit alors ou se trouve maintenant la Wettsteinbrücke. Le deuxième bac qui
reliait le Totentanz avec la caserne a été construit en 1862. Non seulement ces bacs raportaient
beaucoup d'argent (cet argent a permi de construire le musée d'art inauguré en 1872) mais ils
étaient aussi les seules liaisons entre Petit-Bâle et Grand-Bâle et pour ces raisons on avait
decidé de construire encore plus de bacs.
En 1877 on a construit un bac entre la cathédrale et la Riehentorstasse, en 1894 un bac entre
le St.Albantor et l'hôpital des enfants (Kinderspital) et en 1895 un autre entre l'abattoir et
l'Offenburgerstrasse, mais on a mis ce bac hors service en 1934 et il n'a été remis en service
qu'en 1989.
Presque 26 milion de person ont utilisé ces bacs pendant les premier cent ans.
Parcequ' on ne pouvait pas se décider pour les nom des divers lignes la société d'amis des arts
a fait un concour pour donner des noms aux lignes. Plusieurs centaines d'idée on était examiner
par un jury qui s'est alors décidé pour les trois société d'honneur de Petit-Bâle.
Depuis les lignes sont nommé de cette façon:
Le bac de St.Alban"Wide Maa"